poniedziałek, 11 listopada 2013

bajaderki, ciasteczka z ciasta


Zakalec? Ciasto nie wyrosło? Było zbyt słodkie/za mało słodkie? Nie posmakowało domownikom, a sam nie dasz rady zjeść całej blachy? A może zostały Ci resztki ciast ze świąt czy jakieś imprezy i nie chcesz ich zmarnować?
ZRÓB BAJADERKI!
Nie znoszę marnowania jedzenia. Te bajaderki powstały z muffinek, które...wyrosły trochę za bardzo. W efekcie wyglądały nieatrakcyjnie. Robiłam te muffiny na urodziny więc jak zobaczyłam co się z nimi stało byłam zawiedziona i bardzo wkurzona za razem. Wtedy przypomniałam sobie właśnie o bajaderkach. I był to strzał w 10! Nawet nie wiem, czy to nie lepszy pomysł, niż domniemane muffiny - bajaderki są mniejsze = wygodniej się je, poza tym wychodzi ich o wiele więcej :) Z każdej sytuacji jest wyjście! :))



BAJADERKI
źródło przepisu: Moje Wypieki // ponad 50 ciasteczek

~900g dowolnego ciasta, mogą być to pomieszane różne rodzaje ciast, ważne, żeby były bez kremu/galaretki/świeżych owoców, mogą być za to z bakaliami
~1/2 szklanki mleka
~1/2 szklanki cukru (nie dodawałam cukru i, nie polecam go dodawać)
~1/2 szklanki orzechów/suszonych owoców (jeśli nie ma takowych w cieście)
~słoik dżemu, ok. 300-350g (użyłam domowych pieczonych powideł śliwkowych)
~120g masła
~4 łyżki kremu czekoladowego, np. Nutelli
~3-4 łyżki kakao (jeśli używacie ciemnego ciasta można dodać mniej)

Ciasto drobno pokruszyć (1/6 można zostawić w większych kawałkach), można przepuścić przez maszynkę do mielenia mięsa. Wsypać do głębokiej miski. Mleko, cukier (opcjonalnie), masło i kakao zagotować razem. Przestudzić i dodać do okruchów ciasta, dodać pozostałe składniki i wymieszać. Wszystko ugnieść na jednolitą, zwartą masę. Z masy formować kulki.

~100g białej czekolady
~2 łyżki masła

Czekoladę i masło rozpuścić razem. Polewą polać bajaderki i odstawić do zastygnięcia polewy.
Smacznego! :)



Wartość odżywcza jednego ciastka:

6 komentarzy:

  1. użycie kremu czekoladowego jest konieczne?
    może to być ewentualnie krem czekoladowy z awokado albo daktyli?

    *-*

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Raczej jest konieczne. Możesz użyć którejś z tych opcji, o których napisałaś :)

      Usuń
  2. dobre wyjście z sytuacji! a raczej powiedziałabym pyszne :)

    OdpowiedzUsuń
  3. to bardzo dobry pomysł na ciasto, które nie zostało zjedzone, ja też nie lubię marnować jedzenia, pycha!

    OdpowiedzUsuń
  4. No tak, jak następnym razem zdarzy mi się jakaś katastrofa kulinarna (chociaż mam niedzieję, że niezbyt blisko do niej) to już wiem co zrobić! ;p

    OdpowiedzUsuń
  5. jak ja nie znoszę jak coś nie wyjdzie! i marnować jedzenie! nie znoszę! a ten pomysł z bajaderkami jest idealny na wykorzystanie resztek czy czegoś co nie do końca wyszło. fajnie, że znalazłaś rozwiązanie i zainspirowałaś nas :))

    OdpowiedzUsuń

Za wszystkie opinie, rady i krytykę będę wdzięczna! :)